24.1.2006

 

Chcel by som Vám priblížiť prácu, ktorá sprevádza prípravu na každý pretek. Pravdaže je na samotnom jazdcovi respektíve týme, ktorý pripravuje vozidlo, ako sa k tejto problematike postaví. Preto budem hovoriť sám za seba a opisovať ako to funguje práve u nás. Všetko začína kompletným skontrolovaním vozidla, ako napr. kontrola všetkých uložení ramien, tlmičov, ich premazaním prípadnej výmene ak si to táto súčiastka vyžaduje. Ak budem hovoriť o kĺbových ložiskách, ktoré nahrádzajú silembloky ramien, tak si môžem dovoliť povedať že sú veľmi spoľahlivé, pravdaže ak sa na predchádzajúcom preteku nestane nejaký ten karambol, ktorý znamená výmenu ešte počas podujatia.

  

Každým pretekom, aj počas sezóny sa snažím robiť zmeny na aute, ktoré by viedli k spoľahlivosti, lepšom výkone motora, lepším ovládaním auta, čo vedie k rýchlejším časom. Aj keď so skúsenosti môžem povedať, že zlúčiť všetky vlastnosti je veľmi ťažké. Ak sa mení výkon motora, znamená to že sa môže veľmi rýchlo ukázať miesto  na podvozku, ktoré tento nárast výkonu už neznesie. V mojom prípade to sú poloosi, kde som zo sériových (aj keď vždy nových), musel prejsť na špeciálne závodne poloosi, ktoré sa vyznačovali vysokou tvrdosťou a veľkou húževnatosťou, bohužiaľ ani také riešenie nebolo konečné, lebo v dnešnej dobe sa pre lámavosť homokĺbou  pripravuje ďalšia zmena.

  

Čo sa týka motora musím uznať, že časy kedy bol „sériový motor“ naj sú nenávratne preč. Dnes je samozrejmosťou minimálne špeciálna riadiaca jednotka motora, ktorá zabezpečuje nastavenie motora podľa vlastných predstáv. Ja som sa rozhodol pre Euro 96

 

od p. Brázdila www.brázdil.com , čo nám prinieslo aj požadovaní výsledok v podobe výkonu, ktorý sa vyšplhal na 401koní a 550NM. V spolupráci so systémom als, čo je program ktorý zabezpečuje neustále vysoké otáčky turbo dúchadla, ktoré sa pohybuje niekde pri 100.000 otáčkach za min. čo prináša výkon už pri nízkych otáčkach motora. V našom prípade nezostalo ani turbo pôvodne, nahradil som ho novou radou od firmy Garrett GT.

  

Načo by som chcel upozorniť je skutočnosť, že výmena napr. tohto turba, bola sprevádzaná aj inými zmenami, ako úprava sacieho, výfukového traktu atď. Všetky zmeny, úpravy si robíme výhradne sami, preto zmeny sa zmenia na nespočetné hodiny práce. Ako príklad Vám môžem ukázať „prvé“ výfukové koleno, ktoré si vyžiadalo osem hodím práce.

    

Našťastie motoristických nadšencov je v mojom okolí  viac a práca nás baví, robíme to s veľkou radosťou. Preto by som sa chcel aj touto cestou, poďakovať všetkým ľudom, kamarátom, fanúšikom a sponzorom  ktorý počas príprav stáli pri mne a pomáhali mi prekonávať všetky prekážky počas roka. Ešte raz veľké ĎAKUJEM!!!

 

Roman Vlčko